Naturpædagogiske aktiviteter
Lære at plante og etablerer en køkkenhave.
Det er, for mig at se, en meget stor læring i, at være med til, at dyrke sine egne grøntsager. De kan være aktiv deltagende i stort set alle processer i etableringen. F.eks;
- De kan være med til, at grave i og vende jorden.
- De kan være med til, at ligge kompost, og andet, i og på jorden.
- De kan være med til, at vande.
- De kan være med til, at lave riller til at så i.
- De kan lægge frøene i, og dække med jord.
Ved at være med i hele processen, kan de virkelig få en følelse af, at det her er noget de sagtens kan, og at de faktisk gør et godt stykke arbejde. Der kommer nemlig i sidste ende en lækker og flot resultat ud af deres arbejde.
Det er muligt undervejs, at snakke med børnene om, hvordan grønsager udvikler sig, og hvordan den ser ud i de forskellige vokse-stadier.
Så er det også vigtigt, at passe haven; fjerne ukrudt, vande, evt. gøde. generelt sørge for køkkenhavens trivsel.
Snakke om maden og naturen generelt.
Tage en snak om, hvor vores mad kommer fra. Og hvorfor det er så utroligt vigtigt, at vi passer på vores natur og viser den respekt.
Jeg tænker også, at mindre børn sagtens kan få basis viden omkring økologi, og hvordan man holder en have (og andre ting omkring os) økologisk.
Aktiviteterne;
- læse bøger omkring natur og køkkenhave, der passer til børnenes niveau.
- Tegne og maleaktiviteter omkring natur og mad.
- Snakke om hvad børnene tænker og ved omkring naturen.
- Tale om mad, og hvilken mad der er godt for os at spise.
Tilberedning af mad.
Når processen omkring en køkkenhave og mad er i gang, kunne muligheden være, at tilberede maden over bål, ude i naturen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar