Undersøgelser viser, at hvis vi allerede som børn
lærer om naturen, skaber erfaringer, færdigheder osv; bliver det en del af
vores kultur arv, og videregives fra generation til generation. Her mener jeg,
at det er af stor vigtighed, at vi lærer vores børn omkring naturen. Det, at få
en viden omkring hvor frugt og grønt kommer fra, er med til at skabe en helt
anden respekt for naturen.
Jeg
tænker, at en køkkenhave er et godt bud på en læreplads for børn. Her lærer børn
og voksne omkring den mad de indtager, og hvor den mad kommer fra. De kan lærer
om naturlig gødning og om sprøjtegifte. Og så mærker de glæden og energien, der
kommer ved, at arbejde i og med jorden i den friske luft. Og sidst men ikke
mindst, at spise noget frisk, der samtidig er fra egne producerede frugt og
grønt.
Tilbage i
tiden, var det helt naturligt for mennesker og børn, i en tidlig alder, at lære
omkring den mad der var i naturen. Ved kun at have naturlige råvarer
tilgængelige, kunne kroppene selv regulere hvornår den manglede en bestem
fødevare. Det kunne være mangel på fedt, sukker osv. I dag, menes det, at denne
regulering er forsvundet, i takt med alt det sukker, salt og fedtholdige
produkter, der er så let tilgængelige. Det er simpelthen ikke muligt for
kroppen, at være så fint-tunet, at den selv kan regulerer sine mangler. Jeg
tænker, at ved at børn fra en tidlig alder får kendskab til de friske råvarer,
kommer de til, at få et helt andet forholde til det.
At opleve
naturen og haven på denne måde er en æstetisk oplevelse; den stimulerer
børnenes sanser bl.a gennem former, dufte, farver osv. Samtidig åbner den op for
vores sanser, krop, følelser og forståelser,
Ved at komme ud og lære, oplever vi noget andet og
det pirre vores opmærksomhed. Ude i naturen har børnene mulighed for, at opleve
den, ikke kun at mærke naturen på egen krop, men også det at mærke sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar